Willen afvallen is iets waar wij vrouwen bijna allemaal tegenaan lopen. Snel, gemakkelijk, zonder dieet, nog steeds lekker kunnen blijven eten. Dat is wat we willen maar ondertussen wel kilo’s afvallen. Uiteraard werkt dat niet zo, echter hoeft het ook niet zo moeilijk te zijn? Je hoeft geen extreem streng dieet te volgen om af te vallen. Het kan gemakkelijker door kleine aanpassingen te doen in je levensstijl.

Tip 1: Vliegende start!

Begin met het stellen van een haalbaar doel binnen een haalbare tijd. Straf jezelf niet af wanneer je een keer iets teveel of iets lekkers pakt.

Tip 2: Geen compensatiegedrag!

Het minst motiverende wat je kunt doen tijdens het afvallen is het gaan vertonen van compenseergedrag. Je mag jezelf af en toe best trakteren. Wanneer je jezelf er bewust van bent dat je jezelf iets teveel hebt getrakteerd, probeer jezelf gewoon te herpakken. We zijn geen robots en we kunnen onze levensstijl dus niet zomaar her programmeren. Dit kost wat tijd, geef jezelf die tijd.

Tip 3: Houdt bij wat je eet!

Wanneer je bijhoudt wat je eet ben je jezelf er veel meer van bewust. Je kunt einde dag terugkijken op wat je allemaal hebt gegeten en gedronken en hier je eigen conclusies aan koppelen. Had ik iets kunnen overslaan? had ik dit tussendoortje écht nodig? Had ik voor deze snack misschien een gezonde variant kunnen kiezen? Je kunt het simpelweg opschrijven of kiezen voor bijvoorbeeld een app waarin je alles kunt noteren. Hierin staan dan ook direct het aantal calorieën etc. Een app heeft persoonlijk niet mijn voorkeur omdat het kan voorkomen dat je obsessief calorieën gaat tellen, waardoor je wellicht vervalt in een te streng dieet. Kies liever voor opschrijven en trek hieruit je eigen conclusies.

Afvallen voor vrouwen

Tip 4: Houd jezelf een beetje voor de gek!

Een populair voorbeeld hiervan is gebruik maken van een klein bord. Door dezelfde portie op een kleiner bord te leggen, denken je hersenen dat je meer gegeten hebt en zul je sneller voldoende gegeten hebben. Daarnaast kun je ervoor kiezen iets kleinere porties op te scheppen dan normaal. De kans dat je een tweede keer gaat opscheppen is niet zo groot omdat je zo bewust met je eten bezig bent.

Tip 5: Voorkom verleiding om snel af te vallen!

De verleiding om tussendoor even iets lekkers te eten is heel groot. Vooral in het begin! De ervaring leert wanneer je deze gewoonte doorbreekt het écht een stuk gemakkelijker wordt. De drang naar zoetigheid wordt minder wanneer je een beetje ‘afkickt’ van alle suiker. Leer jezelf aan ondanks dat je zin hebt in iets lekkers een gezond tussendoortje te pakken die goed vult. Persoonlijk vind ik amandelen een goed voorbeeld. Een handje amandelen zorgt ervoor dat je toch iets knapperigs eet, het vult, zit vol eiwitten voedingsstoffen. Een ideaal tussendoortje als je het mij vraagt.

Om vet te verliezen kun je naast een goed dieet kiezen voor droogtrainen. Wil je weten wat droogtrainen voor vrouwen inhoudt? Lees het artikel ‘Wat is droogtrainen voor vrouwen?’

Categories:

Comments are closed