Om af te vallen wordt er vaak direct gedacht aan een dieet en cardiotraining. Cardiotraining is een laagdrempelige manier om jezelf te bewegen in de sportschool. Het zou dé manier zijn om af te vallen. Gedeeltelijk is dit juist. Maar het zou zonde zijn als je al je tijd zou besteden aan cardiotraining in de sportschool. Zoals er vaak ook wordt gezegd, less is more. Dus niet alleen cardiotraining gaat je helpen. Is cardiotraining daadwerkelijk dé manier voor jouw doel? In dit artikel lees je meer over de voor- en nadelen van cardiotraining.

Wat is cardiotraining?

Cardio heeft voornamelijk betrekking op de hart- en bloedvaten. Het wordt voornamelijk gebruikt om conditie op te bouwen of om vet kwijt te raken. Door de, intensieve, beweging breng je je hartslag omhoog. Dit leidt tot meer energieverbruik met als gevolg vetverlies. De conditie is een belangrijk doel van cardiotraining. Met cardiotraining kun je een beter uithoudingsvermogen opbouwen.

Alleen cardiotraining zal er niet voor gaan zorgen dat je strak in je vel komt te zitten met een platte buik. Hiervoor zul je je vetpercentage moeten verlagen. Dit doe je door een gezond voedingspatroon te hanteren. Voeding is een zeer belangrijke rol om een strak en fit lichaam te creëren. Er zijn veel manieren om een gezond dieet te volgen. Een voorbeeld, met veel positieve reacties is de afslank receptenbijbel. Hiermee kun je zeer gemakkelijk je voedingspatroon aanpassen.

Voordelen

  • Je verbrand snel calorieën
  • Je conditie verbeterd (hierdoor je oefeningen langer volhouden en dus weer meer verbranden)
  • Geen spierpijn achteraf
  • Iedereen kan het (wandelen, fietsen, hardlopen, steppen)
  • Positieve uitwerking op de bloeddruk. Hierdoor verlaag je de kans op hart- en vaatziekten.

Nadelen

  • Snel resultaat maar voor de lange termijn niet effectief genoeg
  • Zorgt niet voor een strak lichaam (spieren)
  • Het is een relatief klein aandeel wanneer je doel is om af te vallen
Vrouw die aan cardiotraining doet
Cardiotraining

Verschillende vormen van cardiotraining

Er zijn verschillende vormen van cardiotraining te onderscheiden. Ze hebben allemaal een eigen doel en resultaat. Cardiotraining is een handige manier op eigen snelheid de conditie op te bouwen. Het verbrand calorieën en is een onderdeel van een gezonde leefstijl met voldoende beweging. De verschillende vormen gaan we in dit artikel bespreken

  • Recreatieve cardio (lage intensiteit)

Bewust of onbewust doen we allemaal aan recreatieve cardio. We hebben het in dit geval over het maken van een wandeling of een gewone fietstocht. De recreatieve cardio is belangrijk voor onze dagelijkse beweging. Het helpt je daarnaast ook ontspannen.

  • Duurtraining

Bij duurtraining richt je je op dezelfde intensiteit voor een bepaalde tijd. Hierbij is er geen sprake van tempowisselingen of itensiteitswisselingen. Na enkele weken zul je vooruitgang merken in je conditie.

  • Intervaltraining

Bij intervaltraining is er juist wél sprake van intensiteits- en tempowisselingen. Het zorgt op korte termijn voor snelle resultaten en wordt veelal als erg zwaar ervaren.

  • Combinatie van bovenstaande

Een combinatie van bovenstaande zorgt voor het complete pakket. Je kunt zowel ontspannen als conditie opbouwen en snel vet verbranden.

Wil je meer weten over droogtrainen? Lees het artikel ‘Wat is droogtrainen voor vrouwen?

Comments are closed