De overgang, een fase waar je niet onderuit komt. Geen enkele vrouw staat erop te springen deze fase in te gaan maar helaas, we moeten er allemaal doorheen. Vaak gaat de overgang gepaard met verschillende kwalen (zowel geestelijk als lichamelijk) waar niemand op zit te wachten. De wel bekende opvliegers, humeurschommelingen en gewichtstoename.

Gewichtstoename is niet iets wat je per direct voor lief moet nemen. Er is in de overgang wel degelijk iets te doen aan de gewichtstoename. Het is een veel voorkomende probleem maar gelukkig zijn er ook effectieve oplossingen bekend. Afvallen tijdens de overgang is mogelijk en in dit blog gaan we je uitleggen hoe je dit kunt realiseren.

Boek slank door de overgang
Slank door de overgang

Wat is de overgang?

De periode waarin het vrouwelijk lichaam overschakelt naar een nieuwe hormonale balans. De overgang, ook wel bekend als menopauze start tussen het 40e en 60e jaar. Na de overgang menstrueer je niet meer en ben je niet meer vruchtbaar.

Gedurende deze tijd vinden er allerlei veranderingen plaats. De lichaam probeert tot een nieuw evenwicht te komen. Hierdoor ontstaan er wat problemen met de lichamelijke en geestelijke gezondheid. Je lichaam heeft tijd nodig om aan de nieuwe hormoonbalans te wennen. De klachten zullen daarna vanzelf weer verdwijnen. Helaas duurt deze periode enkele jaren. Het is even door bikkelen.

Herkenbare symptomen

  • Opvliegers: dit is het meest bekende symptoom van de overgang. Het is het gevolg van een oestrogeentekort. Je lichaam verwijd de bloedvaten waardoor je het plotseling erg warm kunt krijgen. Soms gaat dit gepaard met misselijk- en duizeligheid.
  • Haar en huid: door het oestrogeentekort zal de huid minder elastisch worden. Het haar kan hierdoor dunner en doffer worden.
  • Emotionele disbalans: er kunnen sombere gevoelens ontstaan door de disbalans in de hormonen. prikkelbaarheid en huilbuien zijn ook mogelijk.
  • Vaginale problemen: Schimmelinfecties of droogheid zijn ook veel voorkomende problemen in de overgang.
  • Botontkalking: door de verandering in hormonen kan er een versnelde botafbraak plaatsvinden, ook wel botontkalking genoemd. Er kan tot wel 10% van het botweefsel verloren gaan in de overgang.
  • Gewichtstoename: het gevolg van bovengenoemde verstoringen zal zich uiteindelijk uitten in gewichtstoename. Je kunt hier echter wel wat aan doen.

Gewichtstoename is iets wat vanzelf lastig te voorkomen is. Met de juiste handvatten kun je het goed in de hand houden en zelfs een beetje afvallen.

Deze punten moet je aanpakken

Punt 1: Ga niet diëten. Voorkom je teleurstelling en het jojo-effect. Je kunt je lichaam niet ontnemen van noodzakelijke voedingsstoffen. Je lichaam heeft het wat lastiger en met een gevarieerd voedingspatroon komt je lichaam deze periode gemakkelijker door dan met extreme tekorten. Je kunt je veel beter richten op gezond eten. Bekijk hier hoe je slank voor de overgang kunt.

Punt 2: Drink alcohol met mate. Het vertraagt de stofwisseling en stimuleert de vetopslag. Twee dingen die je absoluut niet wilt hebben wanneer je je gewichtstoename wilt beperken. Het vermijden van alcohol is nog het beste, indien je dat niet wilt drink het dan met mate.

Punt 3: Zo min mogelijk snelle koolhydraten. Dit geldt niet alleen voor de overgang maar eigenlijk voor iedereen. Snelle koolhydraten zoals gebak, koek, pasta, aardappels, daar wordt niemand slanker van. Je mag heus af en toe wel wat eten, maar probeer er wel op te letten. Snelle koolhydraten zitten in meer producten dan je denkt dus probeer je hier een beetje in de verdiepen.

Punt 4: Blijf lekker in beweging. Maak wandelingen of doe aan yoga. Yoga is zowel goed voor lichaam en geest. Het zorgt voor mentale en fysieke rust. Iets wat je in de overgang wel wat extra kunt gebruiken. Beweging stabiliseert de hormonen en gaat humeurschommelingen tegen. Er zijn nog meer talloze voordelen van lekker bewegen. Je voelt je achteraf áltijd beter dan ervoor, dus waarom zou je het niet doen?

Wil je graag wat hulp met yoga? Bekijk hier de informatie over hoe jij gelukkig kunt worden met yoga.

Punt 5: De bijnieren. Ook de bijnieren zijn een erg belangrijk onderdeel in de overgang. Deze moeten steeds meer werk overnemen van de minder actieve eierstokken. In combinatie met stress kan dit nare gevolgen hebben. De bijnieren raken hierdoor uitgeput. Om dit te voorkomen is het belangrijk op tijd rust te nemen en te ontstressen.

Overwin de overgang

Wil jij wat extra handvatten om zo min mogelijk last te hebben van de overgang? Bekijk hier hoe jij de overgang kunt overwinnen. Wil je meer tips voor een platte buik? Lees dan het artikel ‘Hoe krijg ik snel een platte buik?’

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *