Op de vraag hoe snel kan je afvallen, is het antwoord: om op een gezonde manier af te slanken is de regel, niet meer dan een halve kilo per week. Wanneer je meer dan een halve kilo per week afvalt zou het kunnen betekenen dat je jezelf teveel voeding ontziet.

Hoeveelheid calorieën

Door per dag 500 calorieën minder binnen te krijgen dan je normaal gewend bent kan al helpen om  gewicht te verliezen. Op deze manier ben je jezelf niet aan het ‘uithongeren’ en kan je lichaam rustig wennen aan wat minder calorieën. Er is nog voldoende voorraad om energie uit te halen. Het nadeel van minder calorieën binnen krijgen is dat je daarmee niet bewust bezig bent met je voeding. Je weet niet of je nu echt gezond aan het eten bent. Wanneer je dan stopt met minder calorieën binnenkrijgen dan je normaal doet, zul je ook weer snel aankomen, dit is het gevreesde jojo-effect. Om dit te voorkomen in inzicht in je voedingspatroon erg belangrijk.

Gevolgen te snel afvallen

  1. Spiermassa: wanneer je té snel afvalt verlies je ook spiermassa. Naast dat je je spiermassa gewoon nodig hebt is het ook zo dat spiermassa de vetverbranding stimuleert. Tijdens het afvallen ga je sowieso wat spiermassa verliezen dus hier moet je ook op voorbereid zijn. wanneer je minder spiermassa hebt is de energiebehoeften van je lichaam ook lager, houdt hier rekening mee.
  2. Voedingsstoffen: te streng diëten zorgt voor een tekort aan voedingsstoffen. wanneer je te intensief afvalt is een tekort aan belangrijke voedingsstoffen een nadelig gevolg.
  3. Volhouden: wanneer je te streng bent voor jezelf kun je dit niet lang volhouden. Hierdoor zul je uiteindelijk weer aankomen wanneer je al je strenge regel over boord gooit. Wanneer je op een verantwoorde en gezonde manier afvalt kun je dit structureel in je leefstijl doorvoeren.
  4. Sporten: wanneer je ook sport is een enorm energietekort niet goed. Tijdens het sporten verbrand je nog meer energie. Je bent op dat moment niet goed voor je lichaam aan het zorgen. Daarnaast heeft je lichaam geen energie om te herstellen na een training.
Fruit
Gezonde voeding

Gezonde methoden

Om op een gezond tempo gewicht te verliezen moet je eerst je oude gewoonten in kaart brengen. Bekijk hoe je op een dag je maaltijden en snacks indeelt. Wellicht eet je te grote porties, ongezonde producten, veel suiker, drink je frisdrank etc.

Hieronder wat tips op om een gezonde manier af te vallen:

  • Vermijd of verminder koolhydraten (suikers, pasta, rijst brood, gebak, koek)
  • Drink water, (groene) thee of een kop koffie maar geen frisdrank.
  • Beweeg voldoende (minimaal 30 minuten tot een uur per dag)
  • Meet je gewicht niet meer dan 1x per week. Het gewicht op de weegschaal zegt niet alles. Het kan zijn dat je in het begin wat lastig afvalt, je lichaam moet nog wennen aan de veranderingen.
  • Verminder stress, met veel stress ben je eerder geneigd een ongezonde keuze te maken en te snacken.
  • Ga niet voor direct resultaat maar probeer je leefstijl te veranderen. Af en toe iets lekkers mag alleen probeer de gezonde keuzes als rode draad in je leven te voeren.

Realistisch doel

Stel een realistisch doel voor jezelf. Een realistisch doel is goed te behalen met simpele aanpassingen. Zo kun je jezelf blijven motiveren om door te gaan en steeds nieuwe doelen zetten tot je tevreden bent. Het zijn een paar simpele stappen naar een gezondere leefstijl!

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.