Er kunnen tal van oorzaken zijn waarom jij niet afvalt. Wanneer je uren per week in de sportschool staat en alle ‘lekkernijen’ laat staan, kan het erg demotiverend werken. Het wil niet zeggen als je tot dusver nog niet afvallen bent dat je dit niet kunt veranderen. Wanneer jij onderstaande oorzaken aanpakt wordt de zin ‘ik val niet af’ verleden tijd.

Er zijn tal van redenen op te noemen waarom je niet afvalt. Vaak zijn de oorzaken tijdelijk (zoals bijvoorbeeld vocht vasthouden). Het kan echter ook een blijvende oorzaak zijn wanneer je hier niet actief mee aan de slag gaat. Hieronder enkele veel voorkomende redenen waarom je niet afvalt.

Enkele oorzaken waarom jij niet afvalt:

Reden 1: Je eet te weinig!

Weinig eten om af te vallen is écht niet de goede manier. Mocht je te weinig eten dan weet je waarschijnlijk al dat dat niet de juiste manier is. Veel mensen weten dit en doen het toch omdat er simpelweg wordt gedacht dat het toch de snelste manier is.

Maar ga het zelf eens na, als jij plotseling (bijna) niets meer eet? Je lichaam weet niet dat dit tijdelijk is en zal alles opslaan voor de ‘hongersnood’. Je lichaam gaat extra zuinig om met het beetje voedsel dat er binnenkomt.

Wanneer je te weinig eet zorg je niet goed voor je lichaam dus kan je lichaam ook niet de resultaten leveren die jij ervan verlangt. Daarnaast zal het automatisch resulteren in een jojo-effect. Wanneer je weer normale hoeveelheden gaat eten zit je lichaam nog steeds in de nood toestand. Hierdoor zul je alleen maar sneller en meer aankomen, niet het doel waar je op hoopte.

Reden 2: Hormonen

Je hormonen hebben veel invloed op je gewicht. Wanneer deze niet in balans zijn kan dit zorgen voor gewichtstoename. een voorbeeld van het hormoon dat zorgt voor gewichtstoename is het stresshormoon. Zorg voor voldoende ontspanning en rust om het stresshormoon te verminderen.

Reden 3: Je drinkt te weinig

Je lichaam kan een hongergevoel verwarren met dorst. Van voldoende drinken zul je niet direct afvallen. Wel is het zo dat wanneer je voldoende drinkt, je een minder hongergevoel ervaart. Dit komt omdat je langer een voller gevoel hebt. Zorg er uiteraard we voor dat je geen calorierijke producten drinkt.

Reden 4: Te weinig nachtrust

Er zijn onderzoeken geweest die hebben aangetoond dat onvoldoende nachtrust indirect een bijdrage leveren aan gewichtstoename. Als gevolg van te weinig nachtrust kunnen de hormonen die te maken hebben met de stofwisseling in de war worden geschopt. Hierdoor zul je overdag mee trek hebben en onbedoeld meer eten.

Weiland met boom en bankje. Ontspanning om af te vallen. Ik val niet af.
Ontspanning

Reden 5: Je beweegt te weinig

Meer bewegen zal het proces van afvallen bevorderen. Dat klinkt niet onbekend. Je hoeft niet per se uren te sporten, een stuk wandelen is ook al voldoende. Naast dat het helpt om af te vallen is het sowieso noodzakelijk om voldoende te bewegen.

Probeer in ieder geval aan de slag te gaan met deze oorzaken. Met kleine aanpassingen kun jij hier effectief mee aan de slag gaan. Een gevarieerd en gezond voedingspatroon helpt ook enorm mee om af te vallen. Zorg dat de zin ‘ik val niet af’ vandaag nog verleden tijd wordt. Lees hiervoor het artikel ‘Eiwitrijk voedsel, waarom is het belangrijk?

Categories:

Tags:

No responses yet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.