Ben jij een beginner in de sportschool en wil je niets liever dan starten met krachttraining? Gefeliciteerd! Het is een stap in de goede richting. Krachttraining voor vrouwen zorgt er namelijk voor dat je lichaam er mooier gevormd uitziet en daarnaast maakt het je fitter. Vind je het spannend om te beginnen? Niet nodig. Met deze 5 tips voel jij je in no-time comfortabel tijdens krachttraining.

Tip 1: Kies een rustig moment

Wanneer je nieuwe oefeningen of apparaten wil proberen maar je niet in de menigte mannen wilt gaan staan, kun je in het begin kiezen voor een rustig moment. Bijvoorbeeld op een doordeweekse middag of vroeg in de ochtend, laat in de avond. Op deze manier kun jij rustig wat oefeningen en verschillende gewichten uitproberen zonder pottenkijkers.

Tip 2: Kijk in de spiegel

Een belangrijk onderdeel van krachttraining is je houding. Wanneer je een verkeerde houding aanneemt kan dit voor nare blessures zorgen. Kijk vooraf bijvoorbeeld Youtube video’s over hoe je een oefening moet uitvoeren. In de spiegel kun je vervolgens je houding checken en je oefeningen gecontroleerd en langzaam uitvoeren.

Tip 3: Laat je niet misleiden

Laat je niet misleiden of demotiveren door de onrealistische beelden op sociale media. We moeten allemaal ergens beginnen en deze beelden helpen niet mee voor een beginner. Je kunt het natuurlijk als motivatie gebruiken maar zorg ervoor dat je er niet obsessief mee bezig bent. Het is lastig direct resultaat te zien maar na een paar weken/maanden volhouden kun jij ook met trots terugkijken op je proces. Een goed begin in het halve werk!

Tip 4: Je bent niet alleen

In principe zijn we in de sportschool allemaal voor hetzelfde doel. We willen of fitter en strakker worden of een betere conditie opbouwen. We zijn daar allemaal met een persoonlijk doel. Voel je vooral niet nieuw of onervaren. Mensen zijn daar niet aan het sporten om nieuwelingen bezig te zien. Heb je vragen of weetje niet of je een oefening goed uitvoert, vraag het gewoon. Dit kan zowel aan het personeel dat rondloop of aan andere sporters. Je zult merken dat je direct geholpen wordt. Schaamte is overbodig! We hebben allemaal vooraf aan moeten beginnen

Tip 5: Volg een schema voor krachttraining voor vrouwen en bouw het langzaam op

Door een schema te volgen weet je precies wat je per dag kunt doen en wanneer je rust moet pakken. Een schema geeft je een duidelijk doel en stappenplan. Dit zorgt ervoor dat je minder snel zult stoppen en de motivatie weet vast te houden. Daarnaast is het belangrijk krachttraining langzaam op te bouwen. Wanneer je direct te ijverig van start gaat en té zware gewichten pakt zul je dit moeten bekopen met enorme spierpijn. Dit is ten eerste niet goed voor je lichaam en ten tweede duurt het lang voordat je weer verder kunt omdat je de gehele week zoet ben.

Het droogtrain protocol voor vrouwen is een goed voorbeeld van een concreet stappenplan. Het zorgt ervoor dat je binnen 8-16 weken je doel kunt bereiken met een concrete strategie. Vele vrouwen hebben hiermee hun doel weten te bereiken en het is voor alle vrouwen toegankelijk! Echt een aanrader dus. Wil je ook tips voor beginners om af te vallen? Lees het artikel ‘Afvallen voor vrouwen, 5 tips voor een goede start

Droog trainen protocol

Comments are closed