Krachttraining is onder mannen al langer een populaire sport. Maar ook bij vrouwen begint het nu langzaam steeds populairder te worden. Waar er eerst nog veelal groepslessen en cardio wordt gedaan, wordt er nu steeds meer gekeken naar de krachttraining voordelen. Er zitten veel voordelen aan krachttraining. Enkele hieronder opgenoemd.

1. Je spieren worden sterker / meer kracht

Je zult denken, tuurlijk worden mijn spieren sterker. Nou dat klopt, alleen heeft dit even tijd nodig. Telkens als je gaat sporten komen er kleine scheurtjes in je spieren. Door deze scheurtjes ervaar je spierpijn. Na enkele dagen zijn deze weer hersteld en worden je spieren groter en sterker. Dit is een terugkeren proces wanneer je je spieren telkens opnieuw uitdaagt (dus steeds een beetje zwaarder traint of met meer herhalingen).

2. Verbetering van de mentale gezondheid

Ook voor de mentale gezondheid is krachttraining enorm goed. Beweging zorgt ervoor dat je mentaal ontspant. Het stresshormoon wordt hierdoor gereduceerd. Hierdoor ervaar je meer ontspanning wanneer je de spanningen in je lichaam gebruikt voor je beweging. Ook wel ‘het hoofd leeg maken’ zoals je vaker hoort. Tijdens het sporten maken je hersenen het hormoon ‘endorfine’ aan. Dit noemen we ook wel het gelukshormoon. Het laat je simpelweg beter voelen tijdens en na een work-out. Dus naast de fysieke gezondheid levert het ook een bijdrage aan je mentale gezondheid.

3. Krachttraining is dé manier om af te vallen

Naast een gezond voedingsschema is krachttraining een zeer effectieve manier om af te vallen. Je hebt niet direct een snel resultaat zoals gewenst. Het duurt even omdat je de spieren moet opbouwen. Maar naarmate je een paar maanden aan krachttraining doet zul je de positieve effectern hiervan ervaren. Het voordeel is ook dat de positieve effecten blijven. Je spieren zijn groter en sterker en verbruiken meer energie. Hierdoor zul je gemakkelijker afvallen of op gewicht blijven dan voorheen. Nou dat maakt het zeker de moeite waard!

4. Zelfverzekerd worden

Wanneer je aan krachttraining doet gaat je lichaam uiteraard positief veranderen. Je wordt strakker en komt steeds beter in vorm. Door aan krachttraining te doen en deze veranderingen te ervaren, zul je steeds zelfverzekerder worden. De veranderingen geven overigens ook de motivatie om door te gaan. Door je lichaam uit te blijven dagen en je grenzen te blijven verleggen zul je je steeds lekkerder in je vel voelen. Een en al positiviteit als je het mij vraagt!

Zelfverzekerd worden door krachttraining
Voordelen van krachttraining

5. Minder kans op ziektes

Doordat je met krachttraining al je spiergroepen traint, worden deze ook allemaal sterker. Door een algeheel sterker lichaam zul je minder kans hebben op blessures. Je voelt je fysiek en mentaal sterker en dat ben je dan dus ook! Door krachttraining kun je overgewicht voorkomen waardoor je minder kans hebt op hart- en vaatziekten. Daarnaast zorgt krachttraining voor een betere doorbloeding wat weer zorgt voor een kleinere kans op diabetes.

Wat mij betreft zitten er alleen maar voordelen aan krachttraining. Je helpt je gehele lichaam te verbeteren zowel fysiek als mentaal. Wil je meer weten over krachttraining met als doel afvallen? Lees het artikel ‘Krachttraining voor bij het afvallen, vrouwen opgelet!’.

Comments are closed