Tip 1: Snel afvallen? Start met zo min mogelijk suikers

Snel afvallen, we willen het allemaal en het lijkt moeilijk. Maar dat is het niet! Maar zoals we weten, suikers zijn slecht en ons gewicht neemt hierdoor toe. Echter is het ook zo dat we bijna allemaal ‘verslaafd’ zijn aan suiker. Simpelweg omdat het in zó veel van onze dagelijkse producten verwerkt zit. Ons lichaam in hieraan gewend en zodra je besluit hier mee te stoppen zal het even wennen zijn. Door minder suiker te nemen zorg je ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet te erg schommelt. Dit is een voordeel voor het afslankproces. Een schommelende bloedsuikerspiegel zorgt voor een geblokkeerde vetverbranding.

Het gaat voornamelijk om de bewerkte suikers zoals:

  • Koek, snoep, taart etc.
  • Minder pasta, rijst, aardappels en (wit) brood

Voor veel gezinnen is het een gewoonte om bovenstaande producten te eten. Wanneer je je wat meer verdiept in alternatieven zul je merken dat je dat net zo lekker, of misschien nog wel lekkerder vindt. Snel afvallen is niet makkelijk, maar wel mogelijk. Af en toe een koekje of een stukje taart moet natuurlijk kunnen. Maar wanneer je snel wilt afvallen is deze tip is erg belangrijk, minder suiker!

Tip 2: Eet vooral eiwitten, groenten en gezonde vetten

Een gezond voedingspatroon die ervoor zorgt dat je snel zult afvallen bestaan voornamelijk uit eiwitrijke producten, groenten en gezonde vetten. Deze producten leveren veel energie, vitaminen en mineralen. Daarnaast heb je een voldaan gevoel. Wanneer je altijd hongerig bent zul je het afvallen ook niet volhouden. Combineer eiwitten en gezonde vetten met verschillende groenten en je zult snel verschil merken in je energielevel. Je voelt je fitter en het afvallen kan beginnen!

Eiwitten:

  • Eieren
  • Kip, vis, vlees
  • Yoghurt/kwark
  • Noten, zaden, pitten
  • Eiwitshakes

Gezonde vetten:

  • Avocado
  • Noten, zaden, pitten
  • Vette vis
  • Oliën
Afvallen voor vrouwen

Tip 3: Krachttraining, bouw spiermassa op

Spiermassa opbouwen doe je door middel van krachttraining. Het krachthok in de sportschool is allang niet meer alleen voor mannen, ook vrouwen mengen zich hier tegenwoordig in. En terecht, het is uiteindelijk een goed stap richting het afvallen en het creëren van je droomlichaam.

Voordelen van het opbouwen van spiermassa:

  • Snel lichaamsvet verbranden (ook in rust) omdat je lichaam moet herstellen
  • Omdat je lichaam meer spieren heeft om te voorzien van energie, zal het door de dag heen ook meer energie nodig hebben om het te behouden. Hierdoor kom je dus minder snel aan.
  • Het doen van oefeningen kost energie. Deze wordt gedeeltelijk gehaald uit lichaamsvet (ververbranding!)

Tip 3: Geen kant-en-klaar producten

We hebben het allemaal erg druk. Een makkelijke maaltijd is in ons drukke leven daarom erg welkom. Wanneer je echter altijd met kant-en-klaar producten werkt, zoals saus uit potjes etc. krijg je teveel zout binnen. Dit zal het effect van snel afvallen tegengaan omdat je veel vocht vasthoudt. De eerste paar kilo die je verliest hebben altijd te maken met het minder vasthouden van vocht doordat je puurder eet. Een goed begin dus.

Daarnaast is hoeft een maaltijd die bestaat uit onbewerkte producten helemaal niet moeilijk te zijn. Denk bijvoorbeeld aan specerijen om je gerechten smaak te geven. Voor het maken van een gezonde saus kun je bijvoorbeeld passata of pure tomatenblokjes gebruiken. Er zijn veel recepten online te vinden om te op weg te helpen.

Tip 4: Ook heel belangrijk, eet niet te weinig

Wanneer je snel wilt afvallen moet je vooral niet te weinig eten. Ten eerste is het niet gezond, te tweede levert het je niet op wat je wilt, namelijk snel afvallen. In tegenstelling.. wanneer je veel te weinig eet gaat je lichaam in de spaarstand voor de “hongersnood” hierdoor zal alles wat je eet direct worden opgeslagen. Je lichaam gaat heel zuinig om met alles wat zij binnen krijgt, hierdoor zul je aankomen. In ieder geval wanneer je stopt met te weinig eten. Het wel bekende jojo effect.

Tip 5: Stop met stressen

Makkelijker gezegd dan gedaan. Maar wil je snel afvallen moet je iets doen aan je stresslevel. Als je gestrest bent produceer je veel stresshormonen. Deze hebben de neiging om vetopslag te stimuleren. Dat is nou precies wat we niet willen. Een combinatie van gezond eten en beweging zal ervoor zorgen dat je minder gestrest bent. Echter is het wel noodzaak want een gezonde emotionele/mentale toestand draagt bij aan de vetverbranding. Zorg voor jezelf zowel mentaal als fysiek.

Comments are closed