Droog Trainen Vrouw Tips | Review (2022) + Korting!

Om te beginnen met het antwoord op de vraag ‘wat is droogtrainen voor vrouwen?’. Het is het omlaag brengen van het vetpercentage. Hierbij wordt geprobeerd om de spiermassa volledig te behouden zodat de spieren zichtbaar worden. Een fitnessterm hiervoor is cutten. Cutten wordt veelal gedaan in de periode vóór de zomer, zodat je er in de zomermaanden tiptop uitziet op het strand.

Het tegenovergestelde van cutten is bulken. Dit is het opbouwen van spiermassa door middel van intensieve krachttraining. Daarnaast worden er meer koolhydraten gegeten om aan de energiebehoeften te voldoen. Hierbij kom je (meestal) aan in gewicht. Dit gewicht bestaat uit spiermassa en uit extra vet. Het extra vet ga je vervolgens in de periode van cutten weer reduceren.

Wat is droogtrainen?

Om te weten wat droog trainen voor vrouwen betekent beginnen we eerst met de algemene term droogtrainen. Het is eigenlijk heel simpel. Droogtrainen is het omlaag brengen van je vetpercentage maar wel je spiermassa behouden. Hierdoor worden je (letterlijk) zuur verdiende spieren beter zichtbaar. In de wereld van fitness wordt er ook wel gesproken over cutten, dit is een ander woord voor droogtrainen.

Nu nog even ingaand op de vraag “Wat is droogtrainen voor vrouwen?” Het is een veelvoorkomende vraag en vaak weten we niet waar we moeten beginnen. Wanneer het gaat om droogtrainen voor vrouwen geldt dus dezelfde regel als voor mannen. Het is de combinatie van cardiotraining, krachttraining en de juiste voeding. In het droogtrainen protocol voor vrouwen staat exact beschreven wát je moet doen en welke voeding hierbij past. Informatie over het droogtrainen protocol voor vrouwen lees je in het artikel ‘Droogtrainen vrouwen, alles wat je moet weten in één simpel protocol

Droogtrainen vrouwen

Hoe werkt het?

Droogtrainen voor vrouwen, hoe werkt dat nou? Gaat dat hetzelfde als bij mannen? Het antwoord hierop is eigenlijk heel simpel en daar zal ik je in dit artikel antwoord op geven. Vrouwen houden het graag bij cardiotraining en groepslessen omdat ze bang zijn gespierd te worden. Het is zo zonde om geen gebruik te maken van krachttraining aangezien dat je de resultaten gaat geven die je zo graag wilt. Enfin, we beginnen even met de algemene vraag, weet je hier het antwoord al op?

Hulp met droogtrainen stap voor stap

Als je nog niet veel ervaring hebt met droogtrainen is het lastig te bepalen waar je op moet letten. Er zijn een aantal punten waar je in ieder geval rekening mee moet houden:

  • Juiste voeding: (eiwitten!)
  • Vetpercentage: laat je vetpercentage meten voordat je begint en stel een realistisch doel voor over 6-8 weken en laat je dan nog eens meten.
  • Maak foto’s: Het is goed om foto’s te maken om jezelf te blijven motiveren en om de voortgang te zien. Maar maak ze ook niet te vaak en probeer je meer te focussen op het einddoel.
  • Caloriebehoeften: Bepaal hoeveel calorieën jouw lichaam nodig heeft om op gewicht te blijven en trek daar vervolgens (niet meer dan 500!) calorieën vanaf. Afhankelijk hoe intensief je traint.
  • Trainingsschema: een trainingsschema voor vrouwen kan helpen om lekker in de flow te blijven. Je gaat naar de sportschool (of sport thuis) en je weet precies wat je kunt gaan doen en wanneer je klaar bent met je training. Een duidelijk begin en eindpunt.
Droog trainen protocol
Droog trainen protocol voor vrouwen

Hoe moet je droogtrainen?

Aanpassen van het voedingspatroon is een belangrijk onderdeel als je wilt droogtrainen. Je moet minder calorieën binnenkrijgen. Het is absoluut geen aanrader om jezelf uit te hongeren. Dit werkt niet in je voordeel en je zult het bovendien ook niet volhouden. Voldoende voedingsstoffen zijn van belang om fit te kunnen blijven en de uiteindelijke shape te krijgen die je wilt. Wanneer je te weinig voeding binnen krijgen verlies je je spieren en dat is nu juist wat je niet wilt!

De ultieme combinatie van cardio- en krachttraining

Er zijn twee manieren om te trainen in de sportschool, namelijk cardio- en krachttraining. Cardiotraining zorgt voor een verbetering van het uithoudingsvermogen en de conditie. Daarnaast is het een manier om (snel) vet te verbranden. Krachttraining daarentegen zorgt voor het versterken van de spieren en het in vorm brengen van je lichaam.

Wees als vrouw vooral niet bang dat je gespierd zult worden, dit is namelijk een misvatting. Krachttraining is namelijk wel hetgeen wat ervoor gaat zorgen dat je het gewenste lichaam krijgt. Vrouwen bevatten veel minder testosteron dan mannen. Hierdoor is de groeipotentie van spieren vele malen lager. Het is dus simpelweg onmogelijk om als vrouw zijnde in een korte tijd veel spiermassa op te bouwen. Het is daarom ook belangrijk om niet té snel af te vallen. Anders verlies je je zuurverdiende spieren direct weer. En dat is nou juist wat we niet willen!

Verschil droogtrainen t.o.v normale training

Het grootste verschil in droogtrainen t.o.v. een normale training is dat de intensiteit hoger ligt. De intensiteit van je training kun je verhogen door kortere rustmomenten te pakken tussen de oefeningen door. Een andere manier is om het aantal herhalingen per oefening te verhogen. Zo verbrand je meer calorieën. Echter is het wel noodzaak om je lichaam voldoende rust te gunnen.

Conclusie: Hoe werkt droogtrainen voor vrouwen? Antwoord: Precies hetzelfde als voor mannen. Breng je vetpercentage omlaag doormiddel van de combinatie cardio- en krachttraining. Zorg wel voor de juiste (hoeveelheid) voeding en eiwitinname! Voor meer informatie over het belang van eiwitrijk voedsel, lees het artikel ‘Eitwitrijk voedsel, waarom is het belangrijk?

Comments are closed